AdSenseBanner

Πέμπτη 19 Αυγούστου 2010

Βόλος: Αναβιώνει και φέτος στο δήμο Πορταριάς ο Πηλιορείτικος Γάμος


του ανταποκριτή μας Α. Ζώη

Ένα έθιμο ...γούρικο αναβιώνει για ακόμη μια φορά φέτος στο δήμο Πορταριάς Πηλίου. Πρόκειται για τον Πηλιορείτικο Γάμο, μια από τις πλέον σημαντικές εκδηλώσεις του δήμου, που πραγματοποιείται επί σειρά ετών.

Στην "καρδιά" του βορειοδυτικού Πηλίου, η Πορταριά θεωρείται, εδώ και χρόνια, ο κατ' εξοχήν γούρικος και τυχερός τόπος για την τέλεση των γάμων των νέων ζευγαριών.

Στους δυο παμπάλαιους ενοριακούς ναούς της, οι οποίοι υπήρξαν καθολικά αρχαίων μοναστηριών, που χάθηκαν στο χρόνο, στα μικρά, "πνιγμένα" στο πράσινο εξωκλήσια της περιοχής, αλλά και στο Δημαρχείο Πορταριάς, κάθε εβδομάδα, δεκάδες ζευγάρια δίνουν όρκους αιώνιας πίστης και αφοσίωσης και δέχονται ευλογία για την από κοινού πλέον ζωή τους.

Στη συνέχεια, φωτογραφίζονται μπροστά στα φημισμένα Πηλιορείτικα Αρχοντικά, σκύβουν να ξεδιψάσουν σε ποδιές παραδοσιακών, κεντημένων με λιθανάγλυφα κρηνών, σεργιανούν σε μονοπάτια αρχαία και θαυμάζουν τη μοναδική πανοραμική θέα στο Βόλο και τον καταγάλανο Παγασητικό.

Ακολουθούν γλέντια ατέλειωτα σε παραδοσιακές ταβέρνες του τόπου, στις οποίες σερβίρεται το ντόπιο σπεντζοφάι, οι πορταρίτικες πίττες και τα γλυκά του τόπου. Σερβίρεται, επίσης, και το παραδοσιακό φαγητό του γάμου: κατσικάκι με πιλάφι.

Αυτή η προτίμηση της Πορταριάς ως τόπου ξεκινήματος του έγγαμου βίου συνδέεται άμεσα με τον Πηλιορείτικο Γάμο, τα έθιμα του οποίου αναπαριστώνται στη δροσερή, πλατανοσκέπαστη πλατεία της Πορταριάς, κατά το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου, κάθε χρόνο, από το 1965 μέχρι σήμερα, εξαιρουμένης της περιόδου της δικτατορίας.

Φέτος, ο Γάμος αναβιώνει κατά το διήμερο 21-22 Αυγούστου. Σήμερα 19 Αυγούστου, στις 9 το βράδυ, στην Κεντρική Πλατεία Πορταριάς, θα παρουσιαστεί το μουσικό παραδοσιακό έργο «Στο τρεχαντήρι της Παράδοσης» από το Χορευτικό Τμήμα του Πολιτιστικού Ομίλου Μόρφου της Κύπρου. Το έργο περιλαμβάνει 19 παραδοσιακά τραγούδια και χορούς, μονόπρακτα, τετράστιχα και άλλα δρώμενα, με αναφορά στην κυπριακή παράδοση.

Αύριο Παρασκευή 20 Αυγούστου, επίσης στις 9 το βράδυ, θα γίνει αναδρομή στα 36 χρόνια της αναβίωσης των εθίμων του Πηλιορείτικου Γάμου, με τίτλο: «Κίνησε ο Γάμος… Κύλησε ο χρόνος». Θα παρουσιαστεί DVD με οπτικοακουστικό υλικό από το παρελθόν της αναβίωσης και στη συνέχεια θα παρουσιαστούν παραδοσιακοί χοροί. Η έναρξη της αναβίωσης των εθίμων του Πηλιορείτικου Γάμου θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 21 Αυγούστου, και πάλι στις 9 το βράδυ, με τα αρραβωνιάσματα, τα αλευρώματα και τους παραδοσιακούς χορούς.

Την Κυριακή 22 Αυγούστου, τελείται η καθιερωμένη Πανηγυρική Θεία Λειτουργία και η Δοξολογία υπέρ υγείας των παραθεριστών της περιοχής, στον Ι. Ν. του Αγίου Νικολάου Πορταριάς. Στη συνέχεια, στις 11 το πρωί, θα πραγματοποιηθούν τα καλέσματα, η μεταφορά της προίκας με τα ζώα, το κόψιμο του νυφικού και θα ακολουθήσουν παραδοσιακοί χοροί. Το βράδυ, στις 8.30, αναβιώνει το έθιμο του ξυρίσματος του γαμπρού και του ξεκινήματος της νύφης. Παρουσιάζονται, επίσης, η γαμήλια πομπή, η επιστροφή στο σπίτι, το γαμήλιο γεύμα, το κρέμασμα του γαμπρού, το ψώνισμα του γαμπρού και το σπάσιμο της στάμνας.

Πρόκειται για μια σειρά από δρώμενα, με έντονους συμβολισμούς, που μπορούν να θεωρηθούν προσομοιώσεις των δυσκολιών του έγγαμου βίου που ακολουθεί: το αλεύρι δεν κοσκινίζεται, τα προικιά δεν ξεφορτώνονται, το ψαλίδι της μοδίστρας δεν κόβει και το ξυράφι του κουρέα δεν λειτουργεί. Όλα, όμως, αποκαθίστανται κάποια στιγμή με το "ασήμωμα", μια υπόμνηση, ίσως, ότι μόνο η σκληρή δουλειά μπορεί να βοηθήσει το νέο ανδρόγυνο να ξεπεράσει τα εμπόδια της ζωής. Και η αποκατάσταση των πραγμάτων γιορτάζεται με ένα τρικούβερτο παραδοσιακό γλέντι, στην πλατεία του χωριού.

Η αρχή του Πηλιορείτικου Γάμου χάνεται στους αιώνες. Το πιθανότερο είναι, τα έθιμά του να αποτελούν συνέχεια των επεισοδίων ενός μυθικού γάμου που τελέστηκε στην περιοχή και προκάλεσε το μεγαλύτερο πόλεμο της αρχαιότητας, τον Τρωικό. Ήταν τότε που ο Πηλέας, ο γιος του βασιλιά της Αίγινας Αιακού, παντρεύτηκε πάνω στο βουνό, το οποίο έκτοτε φέρει το όνομά του, τη Νηρηίδα Θέτιδα. Και σ΄ εκείνο το γάμο, όπως και στον Πηλιορείτικο, υπήρξαν δυσκολίες: Η νύφη δεν ήθελε το γαμπρό και με τη μαγική δύναμη που διέθετε μεταμορφώνονταν για να τού κρυφτεί. Πότε γίνονταν σουπιά, που μελάνωνε γύρω της τα νερά και χάνονταν από το διώκτη της και πότε υψώνονταν σαν μια τεράστια φλόγα, την οποία ο Πηλέας δεν μπορούσε καν να πλησιάσει. Στην απελπισία του, ο βασιλιάς απευθύνθηκε στο σοφό και μειλίχιο Χείρωνα, ένα ον παράδοξο, που κατά το μισό του ήταν άνθρωπος και κατά το άλλο μισό άλογο, μόνιμο κάτοικο της περιοχής. Ο Χείρων έπαιξε το ρόλο που παίζει σήμερα στον Πηλιορείτικο Γάμο η προξενήτρα. Έφερε πιο κοντά τους μελλονύμφους και ηρέμησε τη σχέση. Έγινε μάλιστα και δάσκαλος του γιου τους Αχιλλέα.

Αλλά και η συνέχεια του γάμου Πηλέα και Θέτιδας υπήρξε επεισοδιακή. Η απρόσκλητη θεά Έριδα προκάλεσε ανάμεσα στις καλεσμένες, άλλες θεές τα πρώτα καλλιστεία. Τα θεϊκά αυτά καλλιστεία υπήρξαν- ως γνωστόν- η αφορμή του Τρωικού Πολέμου. Για το ζευγάρι, ωστόσο, όλα πήγαν κατ ευχήν. Η ένωσή τους υπήρξε αρμονική κι απέκτησαν γιο τον τρισένδοξο ήρωα του Τρωικού Πολέμου, τον ξακουστό Αχιλλέα.

Η ομοιότητα των επεισοδίων, των δυσκολιών που μοιάζουν ανυπέρβλητες, αλλά τελικά ξεπερνιούνται, κάνει κάποιους να πιστεύουν ότι ο Πηλιορείτικος Γάμος αποτελεί συνέχεια αυτού του μοναδικού γάμου, που χάνεται στην αχλή του χρόνου.

πηγή: ana-mpa.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts with Thumbnails