AdSenseBanner

Κυριακή 7 Μαρτίου 2010

«Στραφείτε στον στοχευμένο τουρισμό»

Στην Κύπρο βρέθηκαν πρόσφατα, επ’ ευκαιρίας του Συνεδρίου του Παγκύπριου Συνδέσμου Ξενοδόχων (ΠΑΣΥΞΕ), ο Δρ Ghassan Aidi, πρόεδρος του Διεθνούς Συνδέσμου Εστιατορίων και Ξενοδοχείων και ο Javier Blanco, Εκτελεστικός Σύμβουλος των Μη Κυβερνητικών Μελών του Παγκοσμίου Οργανισμού Τουρισμού και κατέθεσαν στη «Σ» τις απόψεις τους, για την έξοδο της ξενοδοχειακής βιομηχανίας από την παγκόσμια οικονομική κρίση.

ΤΗΣ ΜΙΚΑΕΛΛΑΣ ΛΟΪΖΟΥ
loizoum@simerini.com

Οι δύο τουριστικοί παράγοντες τόνισαν ότι ο τουρισμός πρέπει πλέον να είναι στοχευμένος και να μην επαναπαυόμαστε στον ήλιο και στη θάλασσα, παρά το γεγονός πως δεν θα σταματήσουν ποτέ να αποτελούν ελκυστικό πακέτο. Αντιθέτως, θα πρέπει να φροντίσουμε να κάνουμε το τουριστικό μας προϊόν πιο ελκυστικό, κατανοώντας τις ανάγκες του τουρίστα, αλλά κάνοντάς τον να νιώσει και λιγάκι «βασιλιάς». Το μυστικό, επιμένουν, είναι να κατανοήσουμε τις ανάγκες του «νέου τουρίστα» για να τον ελκύσουμε, αλλά και να δώσουμε το κάτι παραπάνω στον παραδοσιακό, ώστε να τον κρατήσουμε. Και σε αυτό, πολύ σημαντικό ρόλο έχει να διαδραματίσει το μάρκετινγκ.

Ο Κινγκ Κονγκ…
Έχουμε παρατηρήσει μία παγκόσμια μείωση στον τουρισμό εξαιτίας της κρίσης. Πώς βλέπετε την επερχόμενη καλοκαιρινή σεζόν;
G. Aidi: Πιστεύω ότι η κρίση θα παραμείνει και φέτος. Αν και το 2010 αναμένεται πιο δυνατό από το 2009, το πρόβλημα σίγουρα δεν θα τελειώσει εδώ. Πολλές χώρες άρχισαν να λένε ότι βλέπουν φως στην άκρη του τούνελ. Αυτό είναι μεν αλήθεια, αλλά πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι πολλές βιομηχανίες μείωσαν σημαντικά το προσωπικό τους. Φανταστείτε στο αεροδρόμιο της Λάρνακας ένα μεγάλο αεροπλάνο να προσπαθεί να απογειωθεί. Αλλά δεν μπορεί. Ένα παράξενο βάρος το κρατά στη Γη. Κάθεται ο Κινγκ Κονγκ στην ουρά του. Ποιος είναι ο Κινγκ Κονγκ; Η ανεργία. Είναι εύκολο όταν μειώνεις το 50% των υπαλλήλων σου να λες «έλυσα το πρόβλημα», κι είμαστε έτοιμοι να απογειωθούμε.
J. Blanco: Υπολογίζεται ότι το φετινό καλοκαίρι η τουριστική βιομηχανία θα αυξηθεί κατά 4%. Όμως, στην περιοχή της Μεσογείου πιστεύω ότι η αύξηση θα είναι γύρω στο 1-2% και σαφώς αυτό δεν σημαίνει έξοδο από την κρίση. Όμως, αυτός ο χρόνος σίγουρα θα είναι καλύτερος ανά το παγκόσμιο, αλλά και πολύ απαιτητικός.

Βάλτε φαντασία
Η οικονομία της Κύπρου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον τουρισμό. Όμως, ακόμα και πριν από την οικονομική κρίση, καταγράφαμε πτώση. Ποιοι είναι οι λόγοι που το τουριστικό μας προϊόν ακολουθεί πτωτική πορεία;
J. Blanco: Είμαι πεπεισμένος ότι Κυβέρνηση και ιδιωτικοί φορείς εργάζονται προς τη σωστή κατεύθυνση. Πιστεύω ότι ο ανταγωνισμός είναι πολύ μεγάλος, οι πελάτες πιο απαιτητικοί και είναι πάρα πολύ σημαντικό να διαχειριστείτε σωστά τους δύο αυτούς παράγοντες. Ζούμε σε εποχή αβεβαιότητας και αυτές οι εποχές προσφέρονται για να δράσει η δημιουργικότητα και η φαντασία.
Πιστεύετε ότι πέραν της κρίσης, ίσως το πρόβλημα να εντοπίζεται στο γεγονός πως το πακέτο «ήλιος και θάλασσα» δεν πουλά πλέον όσο παλαιότερα;
G. Aidi: Όχι. Οι άνθρωποι συνεχίζουν να πηγαίνουν διακοπές. Όμως, αντί να μένουν για δυο εβδομάδες, μένουν για δέκα μέρες. Αντί να μείνουν σε πεντάστερο ξενοδοχείο, μένουν στο τετράστερο. Αντί να φάνε στο ξενοδοχείο, τρώνε στα φαστ φουντ. Γι’ αυτό και είναι σημαντικό να υπάρχει πολλή σκέψη και διεργασία, ώστε αυτή η κατάσταση να επηρεάζει όσο λιγότερο γίνεται. Πώς να φέρουν τουρίστες εδώ. Όταν έχεις 10% λιγότερη προσέλευση από την Ευρώπη, ψάχνεις για τουρίστες από την Αφρική.

Ο μύθος και τα «δωράκια»
Είναι μύθος η αντίληψη ότι, όταν ένας τουριστικός προορισμός είναι πιο ακριβός από άλλους στην ίδια κατηγορία, αμέσως προσελκύει πιο ποιοτικό τουρισμό;
G. Aidi: Ναι είναι μύθος. Οι πελάτες είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν κάτι παραπάνω, όταν παίρνουν κάτι παραπάνω. Η πολυτέλεια δεν θα σταματήσει ποτέ να αποτελεί ελκυστικό προορισμό, για παράδειγμα, παρά το κόστος, γιατί προσφέρει μία διέξοδο από τα προβλήματα της ζωής, για λίγες μέρες. Πάρα πολύς κόσμος προτιμά να διαθέσει τον προϋπολογισμό των διακοπών του σε λιγότερες διανυχτερεύσεις, αλλά σε πιο πολυτελή μέρη, παρά να πάει κάπου για περισσότερες μέρες αλλά να νιώθει ότι δεν έφυγε ποτέ από το σπίτι του. Είναι καλύτερες οι πέντε μέρες στον παράδεισο, από τις δέκα μέρες στη γειτονιά σου. Η τιμή πρέπει να συμβαδίζει με την πολυτέλεια. Αυτό όμως που εισάγει το στοιχείο της πολυτέλειας σε οποιεσδήποτε διακοπές είναι τα «δωράκια». Δωρεάν πρόγευμα. Δωρεάν ίντερνετ. Δωρεάν πλυντήριο. Πλήρωσε για τρεις νύχτες, πάρε την τέταρτη δωρεάν. Με δωράκια ο πελάτης εξαργυρώνει το κατιτίς περισσότερο που πληρώνει.
J. Blanco: Αυτό είναι, όντως, το μυστικό. Δεν είναι θέμα ακρίβειας, αλλά θέμα «επένδυσης» των χρημάτων. Ο πελάτης, όταν θα πληρώσει κάτι παραπάνω, θέλει να εισπράξει πίσω υπηρεσίες, φαντασία, επαγγελματισμό και φυσικά δωράκια.


Πολλές δυνατότητες για διάφορα εναλλακτικά είδη τουρισμού
Πιστεύετε ότι η ξενοδοχειακή βιομηχανία πρέπει να αξιοποιήσει περισσότερο τα πακέτα;
G. Aidi: Όχι, επειδή τα πακέτα δεν φέρνουν χρήματα στα ξενοδοχεία, αλλά στους ταξιδιωτικούς πράκτορες. Αυτό που πουλά για τους ξενοδόχους είναι το μάρκετινγκ. Τα πακέτα μάρκετινγκ είναι που πρέπει να αξιοποιήσουν.
J. Blanco: Αυτή τη στιγμή πρέπει να ξανοιχτούμε προς όλες τις κατευθύνσεις. Τα ξενοδοχεία πρέπει να είναι σε θέση να αναπτύξουν τις φόρμουλες εκείνες που θα τα απεξαρτοποιήσουν σε κάποιο βαθμό από τους τουριστικούς πράκτορες.

Είναι το μέλλον του τουρισμού οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως ο αγροτουρισμός, ο τουριστικός τουρισμός κτλ., παρά ο παραδοσιακός τουρισμός;
G. Aidi: Ο τουρισμός σήμερα δεν είναι ένα πράγμα. Υπάρχει ο πολιτιστικός τουρισμός, ο θρησκευτικός τουρισμός, ο αθλητικός τουρισμός, ο ιατρικός τουρισμός. Όταν έχεις μείωση από την κατηγορία «ήλιος, θάλασσα και σεξ», πρέπει να επεκτείνεις τους ορίζοντές σου σε άλλα ήδη τουρισμού, για να αποζημιωθείς. Γιατί το Μπαχρέιν έστησε Φόρμουλα Ένα; Επειδή φέρνει μέσα σε μία εβδομάδα 50.000 άτομα. Στην Κύπρο θεωρώ ότι έχετε πολλές δυνατότητες για διάφορα εναλλακτικά είδη τουρισμού.
J. Blanco: Πιστεύω ότι τα τελευταία χρόνια οι πελάτες άλλαξαν όσον αφορά τα κίνητρά τους. Έχουμε μπροστά μας τον νέο τουρίστα, με τη νέα συμπεριφορά και τις νέες απαιτήσεις και το στοίχημα για τους τουριστικούς προορισμούς είναι να καταφέρουν να προσφέρουν σε αυτόν τον νέο τουρίστα αυτό που ψάχνει. Αυτό είναι το μυστικό. Κάθε μέρα δημιουργούνται νέα χόμπι και κάθε μέρα πρέπει να προσπαθούμε να προσφέρουμε προϊόν, που να ανταποκρίνεται σε αυτά τα χόμπι. Πρέπει να μελετούμε τη νέα τουριστική νοοτροπία και συμπεριφορά και να τη διαχειριζόμαστε ανάλογα. Είναι το άλφα και το ωμέγα να καταλαβαίνεις τις ανάγκες του πελάτη σου.

Πιστεύετε ότι το διαδίκτυο παίζει σημαντικό ρόλο στο μέλλον του τουρισμού;
G. Aidi: Και στο παρόν του τουρισμού. Είμαι πεπεισμένος για τις δυνατότητες του ίντερνετ στην ανάπτυξη του τουρισμού. Είναι απολύτως σημαντικό να τοποθετήσεις τον εαυτό σου εκεί όπου ο κόσμος ψάχνει για τις διακοπές του.
J. Blanco: Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί, όμως, υπό την έννοια ότι το ίδιο το διαδίκτυο δεν δημιουργεί τον τουρισμό, αλλά τον υποβοηθά, π.χ. σε επίπεδο κρατήσεων. Δεν μπορεί το ίντερνετ από μόνο του να πείσει κάποιον να πάει σε κάποιο συγκεκριμένο τόπο διακοπές. Μπορεί, όμως, να του προσφέρει τις πληροφορίες εκείνες που θα τον κάνουν να τοποθετήσει έναν προορισμό ανάμεσα στις επιλογές του.

πηγή: http://www.sigmalive.com/simerini/news/social/244941

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts with Thumbnails